الاثنين، 12 أبريل 2010

من غير سبب


حاسس قلبي حزين من غير سبب
ولا يمكن كترهم خلاني ما عرفت السبب
يمكن عشان سنيني من بين إيديا اتسرسبت
ولا عشان غرامي اللي مات من قبل حتى ما يتولد
ولا يمكن وحدتي اللي كانت زى أوضة مضلمة بتضيق عليا كل ما بحاول اعترض
ولا يمكن على صاحب باعني زمان بأرخص تمن
خلاني أكره اليوم اللي عرفته فيه والزمن
بتفوت عليا ليالي طويلة زى ما تكون جبل
أطلعه وانزله علشان ألاقي قدامى من تاني جبل
ولا يمكن عشان شايف رحلتي من غير هدف
***********
ساعات بحاول افتكر أي زكرى حلوه أنا عشتها
عشان أصبر نفسي في رحلتي
ملاقيش غير ليالي طويلة لوحدي أنا عشتها
مش عارف فايدة شكوتي
مش عارف ليه المرة دي بس القلم كتب
يمكن كلامي بيهون عنى آلامي
يمكن بلاقي سلوتي في شكوتي
ولا لنظرة عطف مستني
ولا عشان أخلي الكل زيي يتوجع
خلاص تعبت من رحلتي وخارت قوتي
*************
حاسس قلبي حزين من غير سبب
دايماً بلاقي نفسي في وحدتي يمكن هي دي بس حتتي
بقى صعب تاني الضحك على وشى يترسم إلا على نكته بايخة ولا لواحدة بتترسم
أوقات بحاول أرسم زكرى تهوَّن عليا رحلتي وأبقى افتكرها في لحظات وحدتي
أرسم ضحكة من بنت حلوه على كلمة أنا قلتها خلتها تنسى الدنيا وفى الآخر سبتها
ولا أرسم فسحة حلوة رحتها وأحلى لحظات عشتها مع بنت تانية برده أنا سبتها
وأبدأ أعاتب نفسي على البنت ليه سبتها أو أحاول أعرف حتى اسمها
حتى زكرى كدابة تفرحني ولو ثواني مش قادر أنهيها نهاية حلوة علشاني
************
يمكن أكون متشائم بشوف الدنيا لون غامق
يمكن تكون نظرتي سوده
يمكن حياتي بأحزاني موعودة
يمكن حياتي إتملت بآهاتي
يمكن بلاقي الحزن ماليني
ولا يمكن تكون أيام وهتعدي
وأصبح ألاقي الفرحة في عيوني
وأنسى ليالي الحزن وظنوني
وأفرح وأعيش الدنيا بجنوني
بس الألم جوايا قاتلني
خايف لتيجي الدنيا تحلالي ألاقي الحزن في نفسي ما ينساني
خايف أكمل باقي العمر على حالي من غير ما أعيش ولا لحظة تحلالي
حبي لحياتي قل لدرجة بتموت خايف أكمل رحلتي على ده الحال وأتعود
يا اللى قريت كلامى تقدر تقولى الحل ايه علشان افرح نفسى من تانى
ولا انت برده قلبك حزين او اصبح حزين بعد ما عشت الامى
حاسس قلبي حزين من غير سبب ولا خلاص أسبابي كتبتها أقلامي

ليست هناك تعليقات: